Podróż z dzieckiem samolotem może być bardzo komfortowa!

01-02-2024

Jak zaplanować wycieczkę do USA?

21-11-2023

Wrażenia z Wyspy Wiecznej Wiosny: Odkrywanie Uroków Madery

29-10-2023

Odoczynek na Roztoczu w ArcheSiedlisko w Typin

27-06-2023

Doha MICE Fam Trip - relacje od naszej specjalistki ds. rezerwacji hotelowych

17-05-2023

Królowa Kefalonia - relacje z podróży

08-05-2023

FAM Trip AYT - relacje z wyjazdu do Turcji

19-12-2022

Co to jest zrównoważone paliwo lotnicze?

11-08-2022

Czym jest ślad węglowy?

11-05-2022

Wczasy w Dominikanie - relacje z podróży

24-02-2022

Narty w Polsce – najlepsze lokalizacje

14-01-2022

Folwark Zalesie, czyli wizyta w oazie spokoju

01-10-2021

Kreta - relacja z podróży

16-08-2021

Turcja – raj dla dzieci

14-07-2021

Amsterdam w czasach pandemii

13-07-2021

Co to jest zrównoważone paliwo lotnicze?

Ostatnia aktualizacja: 11-08-2022
Udostępnij

Już dziś Lufthansa Group jest jednym z największych na świecie nabywców SAF wytworzonych z pozostałości biogenicznych i angażuje się w liczne projekty mające na celu zwiększenie dostępności SAF.

Co to jest Zrównoważone paliwo lotnicze?

„SAF-y to zbiór paliw, które mają dwa wspólne mianowniki: z założenia są paliwami typu drop-in i są produkowane z surowców odnawialnych. SAF jest chemicznie równoważny konwencjonalnemu paliwu do silników odrzutowych i może być mieszany z paliwem konwencjonalnym lub dodawany do niego. Z tych powodów SAF nie wymagają manipulacji przy silnikach samolotów, mogą być dystrybuowane i przechowywane w istniejącej infrastrukturze, a także mogą być obsługiwane przez porty lotnicze bez dodatkowych utrudnień. Te właściwości sprawiają, że SAF jest niezwykle atrakcyjny dla linii lotniczych i innych podmiotów zainteresowanych lotnictwem. Według IATA SAF może potencjalnie zastąpić 65% konwencjonalnego paliwa lotniczego do 2050 roku, ale w tej 30-letniej perspektywie jest jeszcze cała masa rzeczy, które można zdziałać” – czytamy na stronie Geodis.

Paliwa SAF można podzielić na dwie grupy: na paliwa bio- i syntetyczne. Paliwa biopochodne wykorzystują jako surowiec materię organiczną, na przykład zużyty olej kuchenny, tłuszcze zwierzęce, odpady z gospodarstw domowych i uprawy energetyczne. Syntetyczne alternatywy natomiast są wytwarzane z CO2 wychwytywanego z powietrza lub z emisji przemysłowych. Paliwa syntetyczne są obecnie w fazie rozwoju eksperymentalnego, podczas gdy proces produkcji HEFA z wykorzystaniem biomasy, takiej jak olej spożywczy, jest technologią dojrzałą, która może być uprzemysłowiona.

Wykorzystanie zrównoważonych paliw przez samoloty w UE

Parlament Europejski proponuje, aby zrównoważone paliwo czyli zużyty olej, paliwo syntetyczne czy wodór były dostarczane jako paliwo lotnicze od 2025 r., tak, by ich wykorzystanie przez samoloty stanowiło 85 proc. ogółu paliwa w 2050 roku, poinformował Parlament. Komisja Europejska proponowała 63%. Eurodeputowani zwiększyli proponowany przez Komisję minimalny udział zrównoważonego paliwa lotniczego, które powinno być dostępne na lotniskach UE.

Parlament Europejski zmienił też proponowaną definicję zrównoważonego paliwa lotniczego. W zakres tego terminu wchodzą paliwa syntetyczne lub niektóre biopaliwa produkowane z pozostałości rolnych lub leśnych, alg, bioodpadów lub zużytego oleju kuchennego.

Lotniska w UE powinny ułatwiać operatorom dostęp do zrównoważonych paliw lotniczych, w tym z infrastrukturą do tankowania wodoru i ładowania elektrycznego.

Fundusz Zrównoważonego Lotnictwa

Europarlament zaproponował utworzenie Funduszu Zrównoważonego Lotnictwa na lata 2023-2050 w celu przyspieszenia dekarbonizacji sektora lotniczego i wspierania inwestycji w zrównoważone paliwa lotnicze, innowacyjne technologie napędu samolotów oraz badania nad nowymi silnikami.

W celu promowania dekarbonizacji sektora lotniczego i informowania społeczeństwa o bardziej ekologicznym lotnictwie, posłowie zlecili Komisji opracowanie do 2024 roku unijnego systemu oznakowania efektywności środowiskowej samolotów, operatorów i lotów komercyjnych.

Stosowanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) odgrywa kluczowe znaczenie w dekarbonizacji lotnictwa.

W dłuższej perspektywie wykorzystanie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) jest uważane za klucz do podróżowania neutralnego pod względem emisji CO2. Prawdziwa alternatywa dla paliw kopalnych i klucz na drodze Lufthansy do lotnictwa neutralnego pod względem emisji CO2. Różne procesy produkcyjne są wdrożone już dzisiaj, inne linia wspiera w ich rozwoju, aby wprowadzić je na rynek.

 

Teskst został opracowany na podstawie źródeł:
https://geodis.com
https://forsal.pl/transport/lotnictwo/artykuly/8487835,pe-zrownowazone-paliwo-udzial-w-paliwie-lotniczym-2050.html

Przeczytaj również: https://whynottravel.pl/aktualnosci/blog/czym-jest-slad-weglowy-

Formularz komentarzy

* Wymagane jest wypełnienie wszystkich oznaczonych pól

Rzetelna firma