Jak zaplanować wycieczkę do USA?
Królowa Kefalonia - relacje z podróży
FAM Trip AYT - relacje z wyjazdu do Turcji
Co to jest zrównoważone paliwo lotnicze?
Czym jest ślad węglowy?
Wczasy w Dominikanie - relacje z podróży
Narty w Polsce – najlepsze lokalizacje
Kreta - relacja z podróży
Turcja – raj dla dzieci
Opóźnione i odwołane loty. Jakie prawa przysługują pasażerom?
Opóźnione lub co gorsza odwołane loty są koszmarem dla każdego pasażera. Niestety nie każdy podróżujący jest świadomy swoich praw oraz obowiązków linii lotniczych, regulowanych przez prawo europejskie. W związku z wieloma pytaniami dotyczącymi zobowiązań przewoźników względem konsumentów, przygotowaliśmy dla Was kilka przydatnych informacji na temat praw pasażera w przypadku nieprzewidzianych sytuacji.
Na wstępie zaznaczamy, że obowiązek przyznania rekompensaty nie zależy od dobrej woli przewoźnika, lecz jest odgórnie regulowany przez Unię Europejską. Podstawę prawną stanowią tu przepisy prawa unijnego, a w szczególności Rozporządzenie 261/2014, ustanawiające wspólne zasady odszkodowań i pomocy dla pasażerów w przypadku dużego opóźnienia lub odwołania lotu. Pełny tekst rozporządzenia znajdziecie TUTAJ.
Zakres zastosowania rozporządzenia
Rozporządzenie ma zastosowanie tylko w przypadku podróży na terenie Unii Europejskiej, lotów z lub na lotniska na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub gdy korzystamy z usług europejskiego przewoźnika. Warunkiem dochodzenia roszczeń jest posiadanie biletu lub innego dowodu rezerwacji przelotu.
Odwołany lot
Zgodnie z Rozporządzeniem 261/2014, w przypadku odwołania lotu przewoźnik musi zapewnić pasażerom jedną z trzech wybranych przez podróżującego opcji:
- Pełen zwrot kosztu biletu w terminie do 7 dni - w sytuacji gdy podróżujący zdecydował się na odstąpienie od umowy.
- Alternatywny lot w najwcześniejszym możliwym terminie.
- Alternatywny lot w terminie wybranym przez pasażera.
Dodatkowo w każdej z trzech sytuacji podróżującym przysługuje prawo do uzyskania odszkodowania. Wysokość rekompensaty jest zależna od długości lotu. Odszkodowanie dla lotów na dystansie do 1500 km wynosi 250 euro, dla lotów od 1500 do 3500 km otrzymamy 400 euro, a dla lotów dalszych - 600 euro.
Zarówno w przypadku opóźnienia, jak i odwołania lotu, linia lotnicza jest zobowiązana zapewnić podróżującym bezpłatną opiekę, rozumianą jako:
- posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania,
- zakwaterowanie w hotelu w przypadku gdy występuje konieczność́ pobytu przez jedną albo więcej nocy lub gdy zachodzi konieczność́ pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera,
- transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym),
- dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub dwa e-maile.
Opóźniony lot
W przypadku opóźnienia lotu zobowiązania linii lotniczej są zależne od długości lotu, czasu oczekiwania i przyczyn opóźnienia. Przewoźnik musi zapewnić podróżującym opisaną powyżej bezpłatną opiekę w przypadku opóźnienia w stosunku do planowanego wylotu:
- o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1500 km,
- o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km,
- o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe, o długości pomiędzy 1500 a 3500 km,
- o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe, o długości powyżej 3500 km.
Pasażerowie opóźnionych lotów mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego wyniesie co najmniej 3 godziny w stosunku do pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godziny przylotu. Podobnie jak w przypadku odwołanych rejsów, odszkodowanie dla opóźnionych lotów na dystansie do 1500 km wynosi 250 euro, dla lotów od 1500 do 3500 km otrzymamy 400 euro, a dla lotów dalszych 600 euro.
Kiedy odszkodowanie nie przysługuje?
W przypadku odwołanych lotów, istnieje kilka wyjątków od zasad określonych w Rozporządzeniu:
- Rekompensata finansowa nie przysługuje w sytuacji, gdy przewoźnik poinformował pasażerów o odwołaniu lotu najpóźniej na 14 dni przed planowaną datą podróży.
- Linia lotnicza nie wypłaci odszkodowania także wtedy, gdy poinformowała podróżujących o odwołaniu lotu w okresie od 14 do 7 dni przed planowanym odlotem oraz zaproponowała alternatywny plan podróży umożliwiający wylot najpóźniej 2 godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej 4 godziny po planowym czasie przylotu.
- Trzecim wyjątkiem jest sytuacja w której pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym odlotem i zaoferowano im zmianę̨ planu podróży, umożliwiającą wylot o godzinę̨ wcześniej oraz dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.
Istnieją również pewne nadzwyczajne okoliczności, które uniemożliwiają pasażerom złożenie wniosku o odszkodowanie. Jeśli opóźnienie lub odwołanie lotu nie nastąpiło z winy przewoźnika, lecz innych, zewnętrznych powodów, pozostających poza bezpośrednią kontrolą linii lotniczych, zgodnie z prawem unijnym przewoźnik nie musi brać za nie odpowiedzialności. Wśród możliwych zdarzeń wymienia się tu m.in. strajk personelu, gwałtowne i drastyczne załamanie pogody na trasie lotu, nagłe wydarzenie takie jak konflikt zbrojny, który zagraża bezpieczeństwu lotu. Pamiętajmy jednak o tym, że niezależnie od sytuacji, w każdym przypadku odwołania lub dłuższego opóźnienia lotu, linia lotnicza jest zobowiązana zapewnić podróżującym bezpłatną opiekę.
Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, przed kolejnym lotem warto zapoznać się z możliwościami jakie daje nam prawo europejskie. Jeśli w trakcie podróży doświadczyliście już którejś z powyższych sytuacji, podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzach.