Królowa Kefalonia - relacje z podróży
FAM Trip AYT - relacje z wyjazdu do Turcji
Co to jest zrównoważone paliwo lotnicze?
Czym jest ślad węglowy?
Wczasy w Dominikanie - relacje z podróży
Narty w Polsce – najlepsze lokalizacje
Jak zaplanować wycieczkę do USA?
Kreta - relacja z podróży
Turcja – raj dla dzieci
Amsterdam w czasach pandemii
Luksusowa podróż służbowa czyli jak podróżują najbogatsi Polacy
Choć wyjazdy "z najwyższej półki" są zaledwie niewielkim ułamkiem podróży Polaków, to w naszym kraju ten odsetek dynamicznie rośnie. Przyjrzeliśmy się potrzebom podróżnych klasy biznes i udogodnieniom, które na nich czekają.
Liczba zagranicznych lotów w klasach biznes oraz pierwszej rosła w latach 2011-2015 szybciej niż w klasach niższych. Trend będzie się rozwijał, gdyż przewidywany wzrost liczby lotów „z najwyższej półki” wyniesie 6,2% rocznie, czyli będzie niemal o 1/3 wyższy niż w pozostałych rodzajach podróży. Prognozy na 2025 rok pokazują, że w Polsce ilość podróży luksusowych wzrośnie aż 3 krotnie. Lufthansa potwierdza, że w Polsce liczba rezerwacji w klasie biznes i pierwszej wśród Polaków rośnie szybciej niż w ekonomicznej. W większości są to jednak wyjazdy firmowe. Najczęściej klasę biznes zamawiają ministerstwa i państwowe agencje, które wydają na bilety lotnicze rocznie ponad 25 mln zł.
Pierwszym kryterium luksusowych podróży służbowych jest oczywiście cena. Jeśli bilet z Warszawy do Azji i z powrotem w klasie ekonomicznej kosztuje około 2-2,5 tys. zł, to w klasie pierwszej - dziesięć razy więcej. Kogo stać na taki wydatek?
Klasyfikacja zamożnych podróżnych
W 2015 r. Amadeus opublikował raport "Future Traveller Tribes 2030", który zidentyfikował sześć różnych kategorii podróżujących, które mają różne potrzeby i wymagają innego rodzaju obsługi turystycznej. Są to:
"Zawsze wymagający" (4%) to turyści, dla których pieniądze nie grają roli, a luksusowe podróże są nieodzownym elementem dyskretnego, niekłopotliwego i komfortowego stylu życia. Na tę grupę zazwyczaj składają się podróżujący pierwszą klasą lub prywatnymi samolotami, powierzający podejmowanie decyzji o podróży agencjom turystycznym.
"Poławiacze okazji" (20%) uważają luksusowe podróże za wyjątkową okazję. Poszukują niepowtarzalnych wrażeń oraz luksusowych warunków. W grupie tej mogą się także znaleźć klienci programów lojalnościowych wykorzystujący zdobyte punkty do poprawy warunków podróżowania.
"Zamożni biznesmeni" (31%) to członkowie wyższego szczebla kierowniczego dużych firm, którzy chcą połączyć obowiązkowe podróże służbowe z luksusowym wypoczynkiem.
"Zasobni w niedoczasie" (24%) cierpią na brak czasu i mają poważne ograniczenia co do wyboru terminu podróży. Tacy podróżni wymagają pełnej elastyczności jeśli chodzi o bilety. Często zlecają planowanie podróży biurom turystycznym. Rzadko mają wolny czas, przez co chcą aby ich wypoczynek był luksusowy i zorganizowany z poszanowaniem ich prywatności.
"Wystawni" (18%) poszukują najlepszych i najbardziej prestiżowych doświadczeń, którymi mogą podzielić się w serwisach społecznościowych. Ważne jest dla nich bycie zauważalnym i słyszanym.
"Niezależni bogacze" (3%) nie mają wielu czasochłonnych obowiązków i odbywają podróże, aby sobie dogadzać i próbować czegoś nowego. Preferują ekskluzywne cele podróże i wyjątkowe przeżycia.
Udogodnienia dla klasy biznes
Piramida potrzeb zamożnych podróżujących wskazuje, że istotne są dla nich: wsparcie zaufanego opiekuna, wysoka jakość, kompleksowa obsługa, dostęp do autentycznej kultury i unikalnych doświadczeń (odmiennych od turystyki masowej), możliwość zaspokojenia swoich zachcianek, a także poczucie prywatności i bezpieczeństwa zarezerwowane dla gości typu VIP.
Luksusowy pasażer płaci, ale też wymaga. Nie jest zatem zaskoczeniem, że linie lotnicze prześcigają się w udogodnieniach dla klasy biznes, oferując szybką odprawę, większą ilość bagażu, wejścia do salonów biznesowych na lotniskach, przejazd limuzyną, wykwintne dania i alkohole na pokładzie samolotu, wreszcie własne, zamykane kabiny do spania. Za wymienione luksusy pasażerowie są skłonni zapłacić nawet 20-25 tys. zł w przypadku międzykontynentalnego lotu w obie strony.
Pasażerowie klasy pierwszej na wejście do samolotu czekają często w zupełnie innej, wydzielonej części lotniska. Przygotowany dla nich terminal to liczący nawet 10 tys. m2 obiekt, który oferuje różne udogodnienia - od sklepów wolnocłowych, restauracji, sal konferencyjnych po spa, jacuzzi, sauny czy punkt opieki nad dziećmi. A w samolocie klasa biznes otrzymuje przede wszystkim ciszę, spokój, większą prywatność i rozkładane fotele z funkcją łóżka (Lufthansa chwali się, że ma ono długość aż 207 cm).
Pasażerom wyższych klas oferowane są wykwintne dania przygotowane przez wybitnych kucharzy. Wina dobierają dla nich "światowej sławy sommelierzy". Jeśli komuś się nudzi, może skorzystać z systemu rozrywki pokładowej - filmów, gier, muzyki. W niektórych liniach pasażerowie VIP mają możliwość wykonywania połączeń telefonicznych, wysyłania SMS-ów oraz e-maili bezpośrednio ze swojego fotela a nawet wziąć prysznic! Wszystko z najwyższej półki i wliczone w cenę biletu.
Luksus dla każdego oznacza coś innego, dlatego przyszłością podróży luksusowych będzie oferowanie usług „szytych na miarę”, które niekiedy wykraczają poza oczekiwania podróżującego. A jak wyglądała Wasza podróż w pierwszej klasie? Piszcie w komentarzach.