Podróż z dzieckiem samolotem może być bardzo komfortowa!

01-02-2024

Jak zaplanować wycieczkę do USA?

21-11-2023

Wrażenia z Wyspy Wiecznej Wiosny: Odkrywanie Uroków Madery

29-10-2023

Odoczynek na Roztoczu w ArcheSiedlisko w Typin

27-06-2023

Doha MICE Fam Trip - relacje od naszej specjalistki ds. rezerwacji hotelowych

17-05-2023

Królowa Kefalonia - relacje z podróży

08-05-2023

FAM Trip AYT - relacje z wyjazdu do Turcji

19-12-2022

Co to jest zrównoważone paliwo lotnicze?

11-08-2022

Czym jest ślad węglowy?

11-05-2022

Wczasy w Dominikanie - relacje z podróży

24-02-2022

Narty w Polsce – najlepsze lokalizacje

14-01-2022

Folwark Zalesie, czyli wizyta w oazie spokoju

01-10-2021

Kreta - relacja z podróży

16-08-2021

Turcja – raj dla dzieci

14-07-2021

Amsterdam w czasach pandemii

13-07-2021

Etykieta biznesowa w Europie - jak zachowywać się podczas podróży

Ostatnia aktualizacja: 30-11-2016
Udostępnij

Nie jest łatwo nawiązać kontakty z partnerami odmiennej kultury i rozpocząć owocną współpracę bez znajomość elementarnych zasad panujących w danym kraju. Warto więc poświęcić parę minut aby zgłębić temat szeroko rozumianego międzynarodowego savoir-vivre’u. Dzięki nam poznasz etykę biznesową panującą w Europie.

Etykieta biznesowa w Europie czyli jak zachowywać się podczas podróży służbowej

Niemcy

Choć to nasz najbliższy sąsiad, Polacy różnią się od Niemców znacząco. Biznesmeni zza Odry najbardziej cenią sobie oczywiście punktualność. Jest to przecież naród bardzo dobrze zorganizowany, lubiący porządek. Spóźnienie na spotkanie z niemieckim kontrahentem, jest niewybaczalne i może skutkować nawet zerwaniem negocjacji. Zbyt wczesne przybycie również nie jest mile widziane. Na spotkanie należy umówić się odpowiednio wcześniej, najlepiej około 2 tygodni. Każdy Niemiec lubi przygotować się do spotkania i zebrać wcześniej wszystkie informacje o partnerze biznesowym. W niemieckiej etykiecie biznesowej istotnymi kwestiami są powitanie i pożegnanie. Rękę należy podać w obydwu przypadkach każdej osobie znajdującej się w pomieszczeniu, a także tym którzy dołączą do grona lub opuszczą je w trakcie rozmowy. Kobieta rękę podaje pierwsza. Znaczące jest także przedstawianie się. W towarzystwie Niemców najlepiej jest, aby przedstawiła nas osoba trzecia. Autoprezentacja nie jest na miejscu. Duży dystans do kontrahentów oraz dokładność i skrupulatność to cechy naszych zachodnich sąsiadów. Żarty lub przerywniki w jakikolwiek sposób odwracające uwagę od meritum są w ich towarzystwie nie będą dobrze odebrane.

Włochy

Południowy temperament Włochów sprawia, że cechuje tę nację dużo większy luz podczas kontaktów biznesowych. Nie przywiązują wagi do punktualności i sami należą do spóźnialskich. Lekki poślizg czasowy to taktyka biznesowa pozwalająca zyskać nad kontrahentem psychiczną przewagę. Decyzji jednak nie podejmują zbyt szybko i nie lubią, kiedy ktoś ich  pospiesza. Wbrew pozorom decyzji nie podejmują zbyt szybko. Nie należy wykonywać ruchów, które zdradzą, że drugiej stronie bardziej zależy na transakcji. Negocjując z nimi należy kwestię ceny pozostawić na koniec i poruszyć dopiero po omówieniu wszystkich pozostałych szczegółów. Trzeba również pamiętać, że bardzo lubią się targować i wspólnie biesiadować.

Wielka Brytania

Anglicy są dość konserwatywni i zdystansowani, zdecydowanie bardziej otwarci są Irlandczycy, Walijczycy i Szkoci. Na spotkanie z Anglikiem musisz stawić się w odpowiednim stroju: jeśli jesteś mężczyzną postaw na wiązane obuwie i zapomnij o krawatach w paski. Kobiety zrobią dobre wrażenie ubierając czarną garsonkę. Bądź punktualnie, przywitaj się uściskiem dłoni, najlepiej stając dwa kroki od rozmówcy i rozpocznij kontakt od przywołania aktualnych wydarzeń lub innych tematów niezwiązanych bezpośrednio z planowanymi negocjacjami. Anglicy aby rozpocząć rozmowę często używają tzw. small talk przykład: „Wietrzny mamy dzień, nieprawdaż?” - na każde tego typu stwierdzenie zawsze przytaknij wtedy zostaniesz uznany za uprzejmego i kulturalnego rozmówcy. Po przejściu do meritum już nie zbaczaj z tematu i unikaj wątków pobocznych. Unikaj bliskiego kontaktu, nie stój zbyt blisko rozmówcy, nie poruszaj tematów związanych z życiem prywatnym, Brytyjczycy mogą poczuć się skrępowani. Jeśli zależy nam na jak najlepszym efekcie, bądźmy konkretni, pozytywnie nastawieni i serdeczni. Po spotkaniu daj Anglikowi czas do namysłu, nie ponaglaj do podjęcia decyzji. Ważne: jeśli nie jesteśmy pewni, czy nasz partner w negocjacjach jest rodowitym Anglikiem, nie nazywajmy go tak, możemy trafić na osobę pochodzącą z Walii bądź Szkocji, która poczuje się urażona.

Francja

Jadąc na spotkanie z Francuzami warto zadbać o… francuski. Jest to nacja, która bardzo dużą wagę przykłada do rodzimego języka. Jeśli rozmówca biegle włada francuskim już zyskuje spore szanse na sukces.  Francuzi są w kontaktach biznesowych bardzo praktyczni i przykładają dużą wagę do wiedzy merytorycznej. Dlatego zdobądź potrzebną wiedzę o firmie i dobrze się przygotuj. Prezentacja powinna być krótka, bez zbędnych lub nieczytelnych komunikatów. Warto poznać też przynajmniej kilka elementów kultury i historii, którymi szczycą się Francuzi. Strój powinien być nienaganny, spójny kolorystycznie i dość klasyczny. Lepiej, by panowie zrezygnowali z kamizelek do garniturów i pamiętali, aby krawat był ciemniejszy od koszuli. Nie umawiajmy spotkań z różnymi osobami w niewielkich odstępach czasowych. We Francji określony wcześniej czas spotkań nie zawsze jest wiążący, więc może zdarzyć się, że prowadzone negocjacje przedłużą się. Rozmowy mogą trwać długo, dlatego Francuzi preferują, by prowadzić je przy posiłku. W restauracji należy kierować się podstawowymi zasadami savoir-vivre. Sprawdźmy, jak jeść ślimaki lub jakie wino dobrać do deseru. Nie zabierajmy ze sobą prezentów, nawet kalendarz może zostać źle odebrany. Dobre wrażenie zrobimy natomiast, gdy przygotujemy wiele dokumentów - wskazuje to na naszą pragmatyczność i odpowiednie, poważne podejście do rozmów. Jeśli na kolejne spotkanie zostaniemy zaproszeni na kolację po godzinach pracy lub do domu partnera biznesowego, możemy czuć się bardzo wyróżnieni, a szanse na podpisanie atrakcyjnego dla nas kontaktu rosną.

Powiedzenie co kraj to obyczaj, jak widać jest prawdą. Zapoznanie się z regułami obowiązującymi w danym kraju zagwarantuje Ci, że w każdej sytuacji zachowasz się stosownie i z klasą. W końcu dobre wrażenie zrobione na zagranicznych kontrahentach przekłada się bezpośrednio na jakość współpracy.

Formularz komentarzy

* Wymagane jest wypełnienie wszystkich oznaczonych pól

Rzetelna firma