Odoczynek na Roztoczu w ArcheSiedlisko w Typin

27-06-2023

Doha MICE Fam Trip - 1 część relacji od naszej specjalistki ds. rezerwacji hotelowych

17-05-2023

Królowa Kefalonia - relacje z podróży

08-05-2023

FAM Trip AYT - relacje z wyjazdu do Turcji

19-12-2022

Podróż z dzieckiem samolotem może być bardzo komfortowa!

18-08-2022

Co to jest zrównoważone paliwo lotnicze?

11-08-2022

Czym jest ślad węglowy?

11-05-2022

Wczasy w Dominikanie - relacje z podróży

24-02-2022

Narty w Polsce – najlepsze lokalizacje

14-01-2022

Jak zaplanować wycieczkę do USA?

29-10-2021

Folwark Zalesie, czyli wizyta w oazie spokoju

01-10-2021

Kreta - relacja z podróży

16-08-2021

Turcja – raj dla dzieci

14-07-2021

Amsterdam w czasach pandemii

13-07-2021

Urlop na Phuket dla zaszczepionych podróżnych

08-06-2021

Bagaż zaginiony, zniszczony, niekompletny - co dalej?

Ostatnia aktualizacja: 18-11-2016
Udostępnij

W zbliżającym się okresie świątecznym czeka nas wzmożony ruch w portach lotniczych, a co za tym idzie częściej mogą pojawiać się problemy związane z bagażem. Jeśli zastanawiacie się co zrobić w sytuacji, gdy Wasz bagaż zaginie lub dotrze na lotnisko docelowe zniszczony lub niekompletny - ten przewodnik jest dla Was.

Bagaż zaginiony, zniszczony, niekompletny - co dalej?

Jak się spakować?

Przed podróżą należy koniecznie zapoznać się z zasadami przewozu przedmiotów w bagażu podręcznym oraz rejestrowanym. Przepisy różnią się w zależności od linii lotniczych oraz kraju do którego się udajemy, więc przed wylotem warto zweryfikować informacje na oficjalnej stronie rządowej kraju lub przewoźnika. My pisaliśmy już o tym we wpisie TUTAJ

Przede wszystkim pamiętajmy jednak, aby w bagażu rejestrowanym nie umieszczać cennych przedmiotów, takich jak biżuteria, laptopy, aparaty fotograficzne czy pieniądze. W zdecydowanej większości przypadków, linie lotnicze nie biorą odpowiedzialności za wartościowe przedmioty należące do pasażera, w sytuacji gdy jego bagaż zostanie bezpowrotnie zagubiony lub gdy dojdzie do kradzieży jego zawartości.

Dlaczego bagaż ginie?

Jesteśmy w stanie zidentyfikować kilka podstawowych przyczyn zagubienia bagażu.

  1. Błędne dane na przywieszce bagażowej. Każdy port lotniczy otrzymuje indywidualne oznaczenie w postaci trzyliterowego kodu IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych), który ułatwia organizację transportu lotniczego. Przykładowo, dla lotniska Kraków-Balice właściwy kod IATA brzmi KRK, lotniska Katowice-Pyrzowice - KTW, a Warszawa-Modlin - WMI.  Na stanowisku odprawy biletowo-bagażowej obsłudze zdarza się czasem błędnie wpisać kod lotniska docelowego. Najczęściej ma to miejsce w sytuacji, gdy do punktu docelowego podróżujemy z przesiadką na innym lotnisku. Jak zabezpieczyć się przed pomyłką? Przed wylotem zapoznajmy się z oficjalnym kodem lotniska docelowego (dostępnym na stronie IATA TUTAJ ) i po otrzymaniu kopii przywieszki bagażowej w punkcie odprawy sprawdźmy, czy kod się zgadza.
  2. Przyczyny operacyjne i błędy ludzkie. Tu możliwości jest kilka. W trakcie transportu bagażu na taśmociągu może odczepić się przywieszka bagażowa, przez co system do sortowania nie zidentyfikuje bagażu, a tym samym ten nie trafi na pokład samolotu. Może też zdarzyć się tak, że wózek bagażowy przewiezie bagaże pod niewłaściwy samolot, przez co trafią one do niewłaściwej maszyny i co za tym idzie, do błędnego miejsca docelowego. Na lotniskach tranzytowych, w sytuacji gdy czas na przesiadkę jest zbyt krótki, istnieje prawdopodobieństwo, że bagaż nie zostanie przepakowany na czas. Wreszcie, jeśli sami stawimy się do check-inu tuż przed zakończeniem odprawy, może okazać się, że nasz bagaż nie zdąży przejść przez kontrolę bezpieczeństwa lub w maszynie zabraknie dla niego miejsca i nie trafi on na pokład samolotu.

Bagaż zaginiony, zniszczony, okradziony - co dalej?

Gdy w hali przylotów lotniska docelowego nie znajdziemy naszego bagażu, w pierwszej kolejności musimy udać się do Biura Bagażu Zagubionego. Na miejscu wypełnimy formularz PIR (Protokół Niezgodności Mienia, ang. Property Irregularity Report). Pracownik biura poprosi nas także o pokazanie dowodu tożsamości, karty pokładowej oraz kwitu bagażowego (najczęściej w postaci kodu kreskowego przyklejonego do biletu) i na tej podstawie rozpocznie poszukiwania bagażu. Zazwyczaj w biurze zostaniemy poproszeni o wskazanie cech szczególnych bagażu oraz opisanie jego zawartości. W oparciu o te informacje pracownik sporządzi protokół (wraz z numerem referencyjnym sprawy), którego kopię musimy zachować, gdyż będzie nam potrzebna przy składaniu reklamacji. Jeśli w bagażu znajdowały się jakieś charakterystyczne przedmioty, np. konkretne leki, duże zabawki - cokolwiek co pomoże w identyfikacji - warto zwrócić na nie uwagę pracownika. Jeśli bagaż nie zostanie namierzony w oparciu o wygląd oraz elementy zewnętrzne (np. zawieszki z danymi właściciela) i w okresie do 5 dni nie trafi w ręce właściciela, zazwyczaj wszczęta zostaje procedura identyfikacji w oparciu o zawartość. 

Jeśli nasz bagaż został uszkodzony lub częściowo utracony w trakcie transportu, natychmiast zgłaszamy szkodę w Biurze Bagażu Zagubionego. Podobnie jak w przypadku zagubienia bagażu, do zgłoszenia musimy dołączyć wypełniony formularz PIR. W dokumencie określamy takie elementy jak orientacyjna data zakupu oraz cena zniszczonego mienia, czy kwota oczekiwanego odszkodowania. Jeśli zgłoszenia sprawy dokonamy później, trudno będzie nam udowodnić, że do zniszczenia mienia doszło w trakcie lotu lub z winy przewoźnika. Oczywiście nie zawsze zdarza się tak, że szkodę dostrzegamy już na lotnisku - może okazać się, że dopiero po rozpakowaniu walizki dostrzegamy brak pewnych rzeczy. Wówczas jedynym wyjściem jest bezpośredni kontakt z linią lotniczą.

Jak przygotować pismo reklamacyjne?

Sprawy związane z przewozem bagażu reguluje Konwencja Montrealska. To na jej podstawie, w sytuacji gdy bagaż ulegnie uszkodzeniu lub zaginie w podróży z lub do kraju na terenie Unii Europejskiej, mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości do około 1000 jednostek SDR (umowna jednostka monetarna), czyli obecnie około 5500 zł. Jakie kroki musimy podjąć, aby uzyskać odszkodowanie od linii lotniczej? Zazwyczaj konieczne jest wysłanie pod adres przewoźnika reklamacji w formie pisemnej, wraz z kwitem bagażowym i dołączoną do niego kopią formularza PIR, wypełnionego wcześniej w Biurze Bagażu Zagubionego. W piśmie reklamacyjnym należy oszacować wartość zaginionych lub zniszczonych rzeczy. Jeśli do dokumentów nie dołączymy rachunków za przedmioty znajdujące się w bagażu (w celu określenia ich rzeczywistej wartości), szkoda zostanie wyceniona na podstawie wagi zarejestrowanego bagażu. Na dostarczenie stosownych dokumentów mamy 7 dni (w przypadku uszkodzonego bagażu) lub 21 dni (w przypadku bagażu opóźnionego), a dokładny sposób postępowania określają regulaminy poszczególnych przewoźników.

Jeśli za sprawą opóźnionego lub zaginionego bagażu pozostajemy bez artykułów pierwszej potrzeby, w uzasadnionych przypadkach możemy ubiegać się o wydanie vouchera na ich zakup. Warto zwrócić się do przewoźnika z wnioskiem o wypłatę kwoty na pokrycie zakupu rzeczy pierwszej potrzeby, takich jak przybory toaletowe, bielizna czy ubrania. Możemy również zakupić je na własny koszt, a następnie zwrócić się do linii lotniczej z rachunkami za zakup rzeczy i domagać się  zwrotu poniesionych kosztów. Maksymalną kwotę określają ogólne warunki przewozu, wyznaczane indywidualnie przez każdą linię lotniczą.

Kilka prostych zasad

Jeśli nasz bagaż jest oznaczony starymi naklejkami i  przywieszkami z poprzednich lotów, pozbądźmy się ich przed nadaniem walizek w punkcie check-in. Oprócz standardowej przywieszki przytwierdzonej do bagażu przez pracownika lotniska, warto zaopatrzyć się we własną, trwałą plakietkę opatrzoną naszymi danymi. Wystarczą te podstawowe, takie jak: imię, nazwisko, adres i numer telefonu lub adres e-mail. Trikiem który sami często stosujemy jest fotografowanie bagażu przed jego nadaniem. Jeśli bagaż zaginie, pracownikom lotniska łatwiej będzie go zidentyfikować jeśli pokażemy im zdjęcia walizki na naszym telefonie. Zadbajmy też o to, aby nie zgubić kopii przywieszki bagażowej oraz karty pokładowej, które będą nam potrzebne w celu ewentualnego wystąpienia do linii lotniczej o odszkodowanie. Zachowajmy je do czasu sprawdzenia, czy z naszej walizki nic nie zginęło lub czy ta nie została uszkodzona.

A jakie są Wasze doświadczenia z bagażami na lotniskach? Piszcie w komentarzach.

Formularz komentarzy

* Wymagane jest wypełnienie wszystkich oznaczonych pól

Rzetelna firma